Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Arnaut HAUBEN

"Rond de Noordzee" - lezing door Arnaut HAUBEN

Op donderdag 13 februari brengt televisiemaker Atnout Hauben om 20u een lezing over zijn reis rond de Noorzee, een tocht door heden en verleden, te voet, per trein, met de fiets en per boot, langs honderden dorpjes door acht verschillende landen en regio's. Zijn tocht verliep met de klok mee, het water altijd aan de rechterkant. Het resultaat was 10 weken lang te zien op Eén en te lezen in zijn boek met de gelijknamige titel.

Reportagemaker A. Hauben illustreert zijn lezing met beelden over zijn avonturen. Hij brengt verhalen uit de ijstijd en de préhistorie, over de komst van de Vikingen en noodlottige stormen, over wereldoorlogen die er plaats vonden, over de visserij en de teloorgang, de komst van radiopiraten en windmolens, over ...
Locatie: PC 't Couvent, Kan. Decoeneplein te Sint-Kruis (Male)
Deelnameprijs: € 12 in voorverkoop - € 8 voor DF-leden en studenten in voorverkoop / € 14 aan de deur
Reservering: 050/35.84.20 of antoon.holvoet@telenet.be

ISLAM: verdeelde buur ?

Binnen het thema "Nieuwe Buren" in het kader van de "Nachten van de Geschiedenis" biedt Davidsfonds Sint-Kruis u de gelegenheid om in dialoog te komen met Khalid BENHADDOU, de jonge hoofdimam van de El Fath-moskee te Gent en voorzitter van het platform Vlaamse imams.
Khalid Benhaddou staat voor een moderne islam die de westerse regels en waarden wil verzoenen met de Koran. Momenteel is hij coördinator van het netwerk islamexperten dat in scholen de radicalisering van moslimjongeren in Vlaanderen tegengaat.
Benhaddou is auteur van het boek "Is dit nu de Islam?", waarin hij de Koran in zijn historische context plaatst, en van het boek "Halal of niet?" waarmee hij de samenwerking tussen moslims en niet-moslims in Vlaamse scholen wil verbeteren. Deze boeken zijn na afloop van de lezing te koop en worden gesigneerd door de imam.
Datum: woensdag 11 maart 2020 om 20u
Locatie: Kerk Sint-Thomas van Kantelberg Male (Brieversweg, 332 St-Kruis)
Deelname: € 8

ZOMERZOEKTOCHT in LIMBURG

Zomerzoektocht 2019 in Zuid-Limburg

De Davidfonds-zomerzoektocht 2019 toert in en rond de Zuid-Limburgse steden Bilzen en Tongeren. Via een lusvormig wandelparcours kunnen de deelnemers er alle hoogtepunten en verborgen parels van deze twee steden en het Haspengouwse landschap ontdekken. Er is keuze tussen een korte en een lange zoektocht, de speelse familiezoektocht of de klassieke zoektocht.
Deelnameprijs: 15 euro voor Davidfondsleden, 20 euro voor KBC-klanten, 25 euro voor niet-leden die wensen lid te worden en 30 euro voor niet-leden en het ook niet wensen te worden.
Deelnemingspakketten met de deelnemingsbrochure + een gloednieuwe streekgids (waarde 17,50 euro) kan besteld worden bij voorzitter Antoon Hollevoet (050/35.84.20).
De zoektocht waaraan prachtige prijzen verbonden zijn, loopt tot en met 15 september 2019.

Graaf Herman VAN ROMPUY -
Acht boeiende jaren als voorzitter van de Europese Unie

Samen met het gewestbestuur van het " Davidsfonds Land van Gruuthuse" heeft het Davidsfonds Sint-Kruis graaf Herman VAN ROMPUY op woensdagavond 23 oktober 2019 om 20u te gast in de Gregoriuszaal van de Sint-Andriesabdij van Zevenkerke om er een lezing te geven over zijn acht boeiende jaren als voorzitter van de Europese Unie.
Herman Van Rompuy startte zijn parlementaire loopbaan in 1994 als CVP-senator om vanaf 1995 te zetelen als volksvertegenwoordiger in het Vlaams parlement. Hij was van 30 december 2008 tot 25 november 2009 premier nadat hij voordien verschillende ministeriële bevoegdheden bekleede. Vanaf 1 januari 2010 tot 30 november 2014 was hij gedurende twee ambtsperioden voorzitter van de Europese Raad..een lezing geven over zijn boeiende jaren als voorzitter van de Europese Unie.
Deelname in de kosten: 6 euro / leden Davidsfonds: 5 euro
Inschrijving vooraf via www.abdijzevenkerken.be/agenda/gastsprekers of telefonisch op 050/40.61.80.